20 februari 2012

Saker jag lärt mig :)

Att vara ett kpop-fan kan lära oss mycket, här är min top-5 lista över vad jag lärt mig genom kpop, framför allt genom SNSD. Som ni förstår är det en väldigt personlig lista som mest bygger på mina egna åsikter/erfarenheter, om ni vill kommentera/dementera så går det bra~ ^_^ 

En filt kan va bra o ha ^_^
5: Tjejer gillar att ha filtar/kuddar i knät. Eller åtminstone kpop-tjejer ;) Att dansa på en scen och visa upp benen för att sedan sätta sig och täcka dem är för mig ett utmärkt exempel på koreansk blygsamhet och ödmjukhet, något som jag tycker är väldigt positivt.

4: kamsamidaaaaaa. Att Korea hade ett så intressant språk visste jag inte innan. Mest intressant är kanske de olika artighetsnivåerna som finns beroende på vem man pratar med och den personens ålder, vår Seohyun tar detta på största allvar! ^_^

Tjejerna dansar i pyjamas på programmet "Happy Together"
3: Koreansk TV/kultur. Koreaner är mästare på frågesport, inte att svara på dem, men att göra dem! Aldrig hade jag trott att man kunde göra så mycket roligt med frågesport, eller sten-sax-påse, eller jättestora plasthammare. 

2: Sött är också coolt. Ok, detta tyckte jag innan, men med SNSD och annan kpop så fick jag det liksom bekräftat. Ärligt talat så är jag så trött på den överdrivet sexdrivna och arroganta attityden som verkar ha greppat västerländsk musik, där är det tufft att inte bry sig och leva diva-liv, jag håller inte med. 

Till viss del är det kanske därför jag älskar kpop, här finns det andra värden; som söthet, oskyldighet, renhet, snällhet osv. Visst finns det artister inom kpop som också använder sig mycket av sexighet (jag kollar på dig HyunA...), men det är ok, för vi som känner till dem vet att det finns så mycket ödmjukhet hos artisterna i Sydkorea, något som saknas i stora delar av världen kan jag tycka.

1: Att en artist kan vara så mycket mer än hennes musik. För mig var detta något nytt, visst hade jag sett andra tycka så här men aldrig riktigt förstått vad det handlade om. Att tycka om en artist, inte bara som en sångerska eller skådespelerska, utan som en människa också är något väldigt värdefullt jag lärt mig. 


Så, det var min lilla lista :) jag fick nog inte äns med hälften av allt jag fått från kpop, men men. Förlåt om det blev för personligt. Hur har kpop påverkat dig?


3 kommentarer:

  1. Svar: Va skönt att jag inte behöver känna mig ensam och helt hemsk för att jag vill att de ska fortsätta som de är, haha! :3
    Men ja, de gjorde riktigt bra ifrån sig! Så stolt SONE ^.^

    Föresten, underbar blogg! Äntligen gör någon en blogg om SNSD på svenska! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det behöver du inte må dåligt över! ^_^

      Tack så mycket, kul att du tycker om den ^_^ !

      Radera
  2. Jag som trodde att de hade filtar/kuddar över sina knän för att de var på något sätt respektlöst om man inte hade det xD(hade läst om det på någon tumblr, but it dosen't make any sense.. vad har det med respekt att göra?)
    fast det är ändå gulligt, att de har det, hihi :)

    SvaraRadera